Isi kandungan
1.0 Penghargaan
Dengan
nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Saya sangat bersyukur kerana
dengan berkat dan rahmat-Nya saya akhirnya dapat menyiapkan tugasan bagi subjek
Cabaran Dan Isu Semasa Dunia (GCI1022) ini dengan sempurna dan jayanya dalam
jangka masa yang telah ditetapkan.
Pertama sekali, saya ingin mengucapkan
bebanyak terima kasih yang tidak terhingga kepada pensyarah kami iaitu Puan
Shamsazila Binti Saaban. Beliau sentiasa memberikan nasihat dan tunjuk ajar
kepada saya dalam menyiapkan tugasan ini dengan jayanya. Ucapan terima kasih
ini juga di atas kesabaran dan kesungguhan yang ditunjukkan oleh beliau dalam
mendorong dan memberikan panduan kepada saya dan rakan sekelas yang lain dalam
menyiapkan tugasan ini. Hanya Allah sahaja yang dapat membalas segala
pengorbanan dan jasanya dengan memberikan kesihatan dan kesejahteraan serta dipanjangkan umur kepada beliau.
Ucapan
penghargaan dan terima kasih juga saya tujukan kepada pensyarah-pensyarah dari
jabatan lain kerana sudi meluangkan masa untuk memberi sedikit sebanyak tunjuk
ajar serta maklumat dan panduan kepada saya dalam menyiapkan tugasan ini. Tanpa
pengorbanan mereka sudah tentu saya tidak dapat menyipkan tugasan ini dengan
sempurna.
Tidak
lupa juga kepada rakan-rakan dan abang-abang senior saya yang telah banyak
membantu dalam menyiapkan kerja kursus ini. Mereka telah banyak memberikan
kerjasama kepada saya dengan memberikan idea-idea yang bernas untuk membantu
saya untuk menyelesaikan tugasan ini. Sesungguhnya, tanpa bantuan dan kerjasama
daripada semua pihak sudah tentu saya tidak akan mampu untuk menyediakan
tugasan sebegini.
2.0 Pengenalan
Etnik
Rohingya merupakan satu kumpulan etnik yang menganuti agama Islam dan menetap
di Negeri Rakhine yang terletak di Barat Burma. Mengikut catatan sejarah lampau
umat Islam di Rohingya merupakan penduduk asal di Negeri Rakhine. Hal ini telah
menyebabkan terbentuknya satu gugusan besar Arakan yang terletak berdekatan
dengan sempadan Bangladesh pada masa kini menerusi pelbagai kajian sejarah dan
bahan-bahan ilmiah yang dibuat. Menurut catatan sejarah lagi masyarakat
Rohingya ini dikatakan wujud sejak awal kurun ke-7 lagi di Negeri Arakan yang
ketika itu dijadikan sebagai penempatan pedagang-pedagang Arab yang beragama
Islam. Namun begitu, bukti yang menyatakan dan menjelaskan sejarah ini adalah
terlalu sedikit sehingga menyebabkan masyarakat dunia diluar sana berasa
ragu-ragu dengan bukti sejarah tersebut. Secara majoritinya masyarakat Rohingya
ini hanya tertumpu kepada dua buah bandar utara Negeri Rakhine (dahulu dikenali
sebagai Arakan) sahaja di Myanmar ini.
Orang
Rohingya ini sebenarnya memiliki persamaan samada dari segi bentuk fizikal,
bahasa malah dari segi budaya sendiri dengan orang di Asia Selatan, terutamanya
orang Benggali itu sendiri. Selain itu sesetengah orang Rohingya yang menetap
di Arakan juga merupakan keturunan orang Arab, Parsi dan orang Pashtun. Hal ini
berlaku kerana, pada suatu ketika dahulu terdapat golongan pedagang-pedagang
yang berasal daripada Arab, Parsi dan Pashtun telah berhijrah ke Arakan semasa
zaman pemerintahan Empayar Munghal ketika itu. Berdasarkan catatan sejarah,
Sultan Mahmood merupakan salah seorang masyarakat Rohingya yang kaya serta
berpengaruh dan beliau juga telah menyandang jawatan setiausaha politik dalam
kerajaan U Nu dan seterusnya dilantik sebagai Menteri Kesihatan disana.
Manakala masyarakat Islam Rohingya yang lain pula menjawat jawatan sebagai
setiausaha parlimen dalam kerajaan U Nu yang terdiri daripada Sultan Ahmed dan
Abdul Gaffar. Abdul Bashar, Zohora Begum, Abdul Khair, Abdus Sobhan, Rashid
Ahmed dan Nasiruddin (UPho Khine) juga merupakan ahli-ahli parlimen dalam
cabinet U Nu di Myanmar ketika itu.
Sejak
dari tahun 1983 lagi tragedi kemanusiaan yang membabitkan penghapusan etnik ini
sudah dialami sendiri oleh umat Islam di Rohingya. Pada ketika itu dilaporkan
sebanyak 30,000 orang yang menganut agama Islam telah di bunuh pada peristiwa
26 Julai 1983 di Myanmar. Tragedi yang sama turut berlaku kepada umat Islam
iaitu pada tahun 1942, 1968, 1992 dan 2002 yang melibatkan umat Islam itu
sendiri.
Sejak
akhir-akhir ini dunia seringkali digemparkan dan diuar-uarkan dengan isu-isu
yang berkaitan dengan penghapusan etnik. Isu ini telahpun wujud sejak dari
dahulu lagi iaitu sebelum Zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi yang melibatkan
masyarakat Melayu Champa dengan masyarakat Dai Viet yang berasal dari selatan
China (faktor yang melahirkan bangsa Vietnam). Selain itu kita juga pernah
digemparkan dengan berita yang berkaitan dengan konflik yang sama berlaku di
Bosnia-Herzegovina suatu ketika dahulu. Konflik yang berlaku di Serbia ini
disebabkan oleh pemerintah Bosnia-Herzegovina itu sendiri yang ingin menghapuskan
umat-umat Islam di Bosnia-Herzegovina. Akibatnya, banyak pertubuhan Islam
seperti Printing House yang mencetak dan menerbitkan buku-buku berunsur Islam
di Yugoslavia ditutup pada tahun 1964 (Kaliammal Shumugam, 2006). Namun begitu,
konflik ini juga turut berlaku pada masa sekarang iaitu di Rakhine atau lebih
tepat lagi di barat Myanmar. Mereka ini adalah terdiri daripada masyarakat
Islam yang terdiri daripada etnik Rohingya itu sendiri dan penindasan ini disebabkan
oleh pihak kerajaan Junta daripada Burma.
Masalah
ini juga turut berlaku di negara-negara Timur Tengah seperti di Libya, Mesir
dan Israel. Isu ini juga bukan sahaja melibatkan perbalahan politik sahaja
malah mereka juga mempunyai agenda yang tersendiri dan tersembunyi untuk
mencapai matlamat mereka. Secara kebiasaannya isu perbalahan ini seringkali
melibatkan antara dua agama iaitu agama Islam dengan agama-agama lain. Namun
begitu masalah paling serius yang berlaku kini adalah penghapusan etnik
Rohingya di Myanmar selain masalah yang berlaku di Palestin dan Israel iaitu
antara orang Islam dan Orang Yahudi. Secara sedar atau tidak sedar isu
penghapusan etnik Rohingya di Myanmar ini telah berlaku sejak beberapa tahun
dahulu dan ramai dalam kalangan mereka telah menjadi mangsa
ketidakperikemanusiaan di bumi Myanmar ini. Masyarakat Rohingya ini telah
ditindas, dibunuh, tidak diberikan hak kemanusiaan dan sebagainya. Di samping
itu bantuan-bantuan yang diberikan oleh masyarakat dunia kepada masyarakat
Rohingya ini sebahagian besarnya tidak sampai kepada orang-orang Rohingya itu
sendiri.
Telah
difahamkan bahawa setiap hari orang-orang Rohingya ini akan berhijrah untuk
mencari tempat-tempat yang lebih selamat sebagai tempat tinggal dan
perlindungan mereka daripada orang-orang Buddha di Myanmar yang memburu mereka
setiap hari. Kerajaan Myanmar mendakwa pelarian Rohingya merupakan pendatang
haram oleh sebab mereka tidak mempunyai sebarang dokumen kerakyatan yang sah
(Abu Talib Ahmad, 2008). Masalah ini sentiasa tidak mendapat perhatian dan
telah diabaikan oleh masyarakat dunia sejak dari dahulu lagi. Lebih menyedihkan
lagi wanita-wanita disana turut dijadikan hamba seks oleh orang-orang Buddha di
Myanmar termasuklah tentera-tentera Junta itu sendiri. Walaupun sudah
bertahun-tahun isu ini wujud namun tiada sebarang tindakan yang sistematik
untuk melindungi dan mempertahankan masyarakat Rohingya ini daripada mangsa
penindasan tentera Junta di Myanmar.
Sehinggakan
ke hari ini isu ini semakin hari semakin hangat diperkatakan samada di media
massa mahupun di dada-dada akhbar itu sendiri. Mengikut perkiraan semasa
seramai 1 juta umat Islam di Rohingya ini yang menjadi mangsa kepada isu
keganasan dan penghapusan etnik Rohingya
ini telah menjadi pelarian di seluruh dunia termasuklah di Malaysia.
Manakala seramai 2 juta umat Islam di Rohingya pula masih berada di Arakan
untuk meneruskan hidup mereka dan memperjuangkan hak-hak mereka di Myanmar.
2.1 Definisi etnik Rohingya
Orang
Rohingya ini dikatakan wujud pada awal kurun ke-7 dan perkataan Rohingya ini berasal
daripada bahasa Burma itu sendiri. Orang Rohingya ini secara majoritinya adalah
terdiri daripada kumpulan etnik yang menganuti agama Islam. Jumlah penduduknya
adalah beranggaran sebanyak 3 juta dan bahasa yang digunakan mereka adalah
bahasa Burma dan bahasa Rohingya.
Masyarakat
Rohingya ini adalah masyarakat Islam yang tinggal di kawasan Arakan di barat
Myanmar. Semasa tahun 2012 penduduk Rohingya ini mencecah 800,000 yang tinggal
di Myanmar.
Perkataan
Rohingya ini adalah berasal daripada Bahasa Arab iaitu Rahma yang membawa
maksud “rahmat”. Menurut sejarah, selepas kapal Arab yang dibawa oleh
pedagang-pedagang Arab ini telah merosakkan berhampiran dengan Ramree Pulau,
pedagang Arab tersebut telah diperintahkan supaya disempurnakan oleh raja
Arakanese. Seterusnya mereka telah besepakat untuk menjerit dalam bahasa mereka
iaitu “Rahma”. Melalui daripada peristiwa itu, orang-orang ini telah digelar
sebagai “Rahma” dan kemudiannya perkataan tersebut berubah sedikit demi sedikit
daripada Raham kepada Rhohang dan akhirnya menjadi Rohingya.
Dalam
kalangan penduduk Islam di Myanmar, istilah 'Mrohaung' (Old Arakanese Kingdom)
telah diubahsuai untuk Rohang. Dan oleh itu penduduk rantau ini dipanggil
Rohingya (Prof. Datuk Abdul Halim Sidek, Dr. Yohan Kurniawan, Prof. Dr.
Hishamuddin Bin Md, 2012)
3.0 Faktor-faktor konflik etnik Rohingya di Myanmar
Terdapat
beberapa faktor yang menyebabkan penindasan dan keganasan etnik yang sedang
berlaku di Arakan, Myanmar ketika ini. Antaranya ialah etnik Rohingya sebenarnya
merupakan satu bangsa yang kewarganegaraan mereka tidak diakui oleh penduduk
Myanmar sendiri. Selain itu sejarawan Burma juga telah menafikan sendiri
kewujudan etnik Rohingya di bumi Myanmar dengan menyangkal segala pernyataan
yang mengatakan etnik ini telah wujud sejak dari dahulu lagi. Kemudian.
penindasan ini juga melibatkan diskriminasi agama dalam kalangan penduduk
Myanmar sendiri. Kewujudan undang-undang “Citizenship Law (1982)” juga telah
menjadi punca kepada penindasan dan penghapusan etnik Rohingya di Myanmar serta
sikap segelintir masyarakat dunia yang tidak mempedulikan kesengsaraan yang
dialami oleh etnik Rohingya itu sendiri.
Berdasarkan
faktor di atas, faktor yang pertama tercetusnya penindasan dan penghapusan
etnik Rohingya di Myanmar ialah penduduk Myanmar itu sendiri yang tidak
mengakui dan mengiktiraf kedudukan etnik Rohingya di negara tersebut. Etnik
Rohingya berasal daripada keturunan Bengali dan memasuki Myanmar pada kurun
ke-19 ketika pemerintahan Britain. Pada ketika itu etnik Rohingya yang memasuki
Myanmar telah diakui warganegaranya dan kerakyatannya. Namun begitu, menurut
Perlembagaan Myanmar, hanya keturunan Bengali dan anak mereka yang masuk dan
tinggal di Myanmar sebelum kemerdekaan yang diberikan oleh Britain pada 1948
sahaja dianggap sebagai warganegara Myanmar. Oleh itu, warga Bengali yang
tinggal di Myanmar selepas kemerdekaan dengan secara rasminya dianggap sebagai
pendatang asing dan mengancam keselamatan negara tersebut.
Faktor
yang kedua ialah sejarawan Burma itu sendiri telah menafikan kewujudan etnik
Rohingya dalam sejarah Myanmar itu sendiri. Tindakan ini telah dilakukan oleh
ahli-ahli sejarawan Burma itu sendiri dengan menyatakan bahawa suku etnik
Rohingya ini belum pernah dan tidak sama sekali wujud dalam sejarah Burma.
Perkara ini telah menyebabkan penduduk Myanmar yang lahir selepas merdeka
berasa tidak puas hati terhadap etnik Rohingya kerana mereka menganggap etnik
Rohingya ini sebagai orang asing yang membawa ancaman kepada mereka. Selain
itu, ahli-ahli sejarawan Burma juga telah berperanan memadamkan sejarah sebenar
kedatangan etnik Rohingya di Myanmar pada kurun ke-19 dengan menyatakan bahawa
etnik Rohingya ini hanya wujud di bumi Myanmar setelah tahun 1950 dan belum
pernah wujud sebelum ini. Oleh sebab itu, pemerintah Burma telah menolak
kewarganegaraan etnik Rohingya ini di negara Myanmar. State Law and Order
Restoration Council (SLORC) telah bertindak dengan menyisihkan orang-orang
Rohingya kerana secara majoritinya orang-orang Rohingnya adalah beragama Islam
dan ketika itu pegangan agama Buddha di Burma sangat kuat. Hal ini telah
menyebabkan berlakunya diskriminasi terhadap orang-orang Islam di negara Burma.
Faktor
seterusnya ialah ialah diskriminasi agama Islam oleh penganut agama Buddha itu
sendiri dalam kalangan penduduk di Myanmar. Perkara ini dapat dilihat apabila
masjid-masjid di barat Myanmar tidak pernah diambil perhatian dan tidak
diperbaiki. Mereka tidak pernah ambil peduli tentang nasib kelompok minoriti
lain beragama Buddha mahupun Kristian yang ditekan kerajaan pusat yang sentiasa
didominasi kelompok Burman (Moshe Yegar, 1978). Kedudukan tempat beribadat bagi
umat Islam di sana sangatlah rendah sehinggakan masjid-masjid disana boleh
sewenang-wenangnya digantikan dengan pagoda Buddha. Segala aktiviti perkahwinan
dan pergerakan umat Islam disana telah dihadkan. Umat Islam disana juga dipaksa
untuk keluar dari agama Islam dan menganut agama Buddha. Sangat menyedihkan
lagi ialah wanita-wanita Islam disana tidak dibenarkan sama sekali memakai
hijab dan ramai wanita-wanita Islam disana juga turut ditindas, didiskriminasi,
dirogol dengan sesuka hati dan sebagainya. Hal ini menunjukan bahawa hak asasi
kaum wanita Islam disana tidak dijaga dan boleh dilakukan dengan sesuka hati
serta dianggap sebagai hamba. Umat Islam Rohingya merupakan 1/3 daripada jumlah
penduduk wilayah Arakan, Myanmar dan selebihnya adalah penduduk yang menganut
agama Buddha. Negara Myanmar mempunyai kapasiti penduduk seramai 57 juta
dan terdapat sebanyak 173 etnik disana.
Masyarakat Rohingya yang beragama Islam merupakan masyarakat kedua terbesar di
Myanmar selepas agama Buddha.
Faktor
yang keempat pula ialah melalui pengenalan undang-undang “Citizenship Law” di
Myanmar. Melalui undang-undang ini ia telah membawa kepada penyisihan etnik terutamanya
etnik Rohingya. Semasa tahun 1982 pemerintah Junta ketika itu telah
memperkenalkan undang-undang yang dikenali sebagai “Citizenship Law (1982)”.
Undang-undang ini berperanan besar dalam menafikan segala hak asasi dan hak
kewarganegaraan terhadap etnik Rohingya yang tinggal di Myanmar. Dalam
undang-undang ini ia telah menyatakan bahawa hanya sebanyak 135 etnik sahaja
diiktiraf oleh kerajaan Myanmar sebagai warganegara disana. Undang-undang ini
telah dilaksanakan di Myanmar selama 50 tahun sejak dari tahun 1962 lagi
khususnya di bawah pemerintahan Junta sendiri. Kesannya tentera Rohingya telah
disisihkan dan dipulaukan serta tidak dilayan dengan adil oleh kerajaan Myanmar
itu sendiri. Mereka juga sering dikenakan tindakan-tindakan yang langsung tidak
berperikemanusiaan dan tidak masuk akal oleh kerajaan Myanmar sendiri.
Faktor
yang kelima ialah sikap segelintir masyarakat dunia yang tidak mempedulikan
kesengsaraan dan keperitan yang dialami oleh etnik Rohingya itu sendiri. Ini
kerana keganasan memerlukan media sebagai saluran maklumat yang mahu
disampaikan pada khalayak sasaran (Dafrizal, Faridah Ibrahim, Chang Peng Kee,
Fauziah Ahmad , 2013). Negara jiran seperti Bangladesh bertindak menolak semula
kemasukan pelarian Rohingya dalam negara mereka. Tindakan yang dilakukan oleh
Bangladesh ini tidak wajar kerana sebahagian daripada penduduk etnik Rohingya
ini merupakan bekas warganegara Bangladesh itu sendiri suatu ketika dahulu
sebelum mereka berhijrah ke Myanmar yang disebabkan oleh kepadatan penduduk yang
sangat tinggi di Bangladesh. Di samping itu, mereka juga tidak mengakui bahawa
penduduk Rohingya ini merupakan bangsa serumpun dengan mereka dan ini merupakan
pemulauan yang sangat kejam dan tidak berperikemanusiaan. Dasar Bangladesh ini
telah mendapat kecaman daripada masyarakat antarabangsa terutamanya masyarakat
Malaysia sendiri yang menganggap penduduk Bangladesh ini sebagai mudah lupa
daratan serta asal-usul mereka. Negara Bangladesh turut bertindak kejam dan
tidak berperikemanusiaan terhadap penduduk Rohingya dengan menghantar semula
pelarian Rohingya tersebut pulang ke Myanmar. Hal ini telah menyebabkan
kesukaran kepada pelarian-pelarian Rohingya itu sendiri kerana mereka akan
terus ditindas semula oleh junta Burma di Myanmar. Tindakan Bangladesh ini juga
tidak disokong dan ditentang oleh Persatuan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) kerana
dianggap sebagai tidak berperikemanusian.
4.0 Kesan-kesan konflik etnik Rohingya di Myanmar
Isu
keganasan dan penghapusan etnik Rohingya yang berlaku di Myanmar bukan sahaja
memberikan kesan kepada negara Myanmar malah Malaysia juga turut terkena segala
kesan yang berlaku. Kesan ini berlaku tidak kira samada melibatkan masyarakat
mahupun negara kita sendiri. Walaupun isu ini tidak berlaku di negara ini namun
kesannya amat besar kepada masyarakat dan negara Malaysia. Kesan-kesannya
melibatkan bidang ekonomi, sosial, pendidikan dan politik di negara kita ini.
4.1 Terhadap politik
Kesan
pertama yang berlaku melibatkan sistem politik di Malaysia ialah hubungan
kerajaan Malaysia dengan negara-negara ASEAN akan bertambah kukuh dan erat. Hal
ini berlaku kerana semasa isu keganasan dan penghapusan etnik Rohingya di
Myanmar ini berlaku, kerajaan Malaysia akan kerap menyertai persidangan antara
negara-negara ASEAN untuk membahaskan segala cadangan-cadangan untuk menangani
dan seterusnya menghentikan isu daripada terus berlaku. Melalui
persidangan-persidangan yang disertai oleh menteri-menteri daripada kerajaan
Malaysia dengan secara tidak langsung ia dapat mengukuhkan lagi jalinan
hubungan dengan menteri-menteri dari negara ASEAN yang lain dan seterusnya akan
membawa kepada kestabilan negara Malaysia.
Kesan
yang kedua ialah sistem politik dan undang-undang yang dikenakan terhadap warga
asing akan berubah. Hal ini berlaku kerana di Malaysia telah berlakunya
kebanjiran pelarian etnik Rohingya di samping kebanjiran pendatang-pendatang
asing daripada negara-negara lain seperti Indonesia, Bangladesh dan lain-lain
lagi. Golongan Rohingya telah berada di Malaysia melebihi 15 tahun sekiranya
mengambil kira akhir tahun 1980-an sebagai jangka waktu terawal bagi Rohingya
tiba di Malaysia (Tan Pok Suan, 2006). Masyarakat Rohingya mengaggap bahawa
negara Malaysia merupakan lokasi yang selamat bagi mereka untuk mencari
perlindungan, tempat tinggal, sumber makanan dan keselamatan untuk meneruskan
kehidupan. Para pelarian ini akan menggunakan kad pelarian UNCHR untuk mereka
menjalani kehidupan di Malaysia ini. Dengan adanya kad pelarian UNCHR ini
mereka dibenarkan untuk bekerja di negara ini dan pihak majikan telah mengambil
kesempatan ini untuk mengambil mereka kerana kos pembayaran gaji bagi warga
asing adalah lebih murah daripada warga tempatan. Namun begitu terdapat juga
laporan daripada media massa mengatakan bahawa kebanyakan pelarian-pelarian
Rohingya di Malaysia ini lebih cenderung untuk menjadi pengemis di jalanan
berbanding bekerja dalam sektor buruh.
Seterusnya,
melalui isu ini juga akan wujudnya kekeruhan hubungan antara dua agama iaitu
agama Islam dan agama Buddha. Hal ini akan menjejaskan sistem politik di
Malaysia ini kerana penduduk di Malaysia ini secara majorotinya menganut agama
Islam dan diikuti oleh agama Buddha. Kekejaman penganut agama Buddha di Myanmar
berkemungkinan besar akan memberikan tanggapan yang negatif kepada umat Islam
di Malaysia ini. Keganasan dan peperangan yang berlaku antara orang Islam
Rohingya dan penganut Buddha di Myanmar menyebabkan sebahagian besar orang
Islam di Myanmar kehilangan tempat tinggal mereka. Perkara ini akan
mendatangkan tanggapan yang negatif kepada penganut agama Buddha. Walaupun
berbeza kaum, namun atas nama agama Islam, umat Islam telah mengutuk
sekeras-kerasnya tindakan kejam penganut agama Buddha terhadap etnik Muslim.
Melalui tindakan ini ia juga akan mendatangkan kesan yang buruk kepada kaum
Melayu yang majoritinya beragama Islam dan kaum Cina yang majoritinya beragama
Buddha. Tidak mustahil jika pergaduhan dan perbalahan antara orang Melayu
dengan orang Cina berlaku disebabkan atas dasar keagamaan.
4.2 Terhadap pendidikan
Kesan
pertama ialah tidak mustahil jika suatu hari nanti tajuk yang berkaitan dengan
isu keganasan dan penghapusan etnik Rohingya ini akan wujud dalam sistem
pendidikan di Malaysia terutamanya dalam subjek sejarah. Tajuk ini mungkin akan
diwujudkan kerana untuk memberikan pengajaran dan iktibar kepada murid-murid
tentang pentingnya persefahaman masyarakat yang berbeza agama dalam sesebuah
negara. Murid-murid juga akan didedahkan dengan kekejaman yang berlaku di sana
dan murid-murid pada ketika itu akan mengeluarkan pandangan dan persepsi
masing-masing terhadap isu yang berlaku tersebut. Guru-guru pula akan
menerapkan perasaan bantu-membantu dalam diri murid-murid.
Kesan
yang kedua ialah para pelajar akan didedahkan dan dikaitkan dengan isu
keganasan dan penghapusan etnik dalam sistem pembelajaran mereka pada masa
kini. Perkara ini boleh diwujudkan dalam mana-mana subjek melalui sistem
pembelajaran yang diamalkan kini. Hal ini juga dapat menimbulkan rasa empti
dalam diri murid itu sendiri serta nilai-nilai kemanusiaan yang dapat
mewujudkan perasaan kasih sayang. Hal
ini ia akan menggalakkan mereka untuk menderma dan memberi sunbangan kepada
mangsa-mangsa di Rohingya tersebut.
5.0 Cadangan dan peranan Malaysia terhadap konflik
etnik Rohingya di Myanmar
Isu
di Rohingya ini sememangnya sangat serius dan Malaysia perlulah mengambil berat
tentang masalah yang dihadapi di Rohingya ini. Hal ini kerana Malaysia
merupakan salah sebuah negara jiran yang tinggal berdekatan dengan negara
Myanmar. Selain itu negara Malaysia merupakan salah sebuah negara di Asia
Tenggara yang menjadikan agama Islam sebagai agama rasmi. Oleh yang demikian,
penduduk Malaysia yang sebahagian besarnya menganuti agama Islam ini seharusnya
membantu masyarakat Myanmar atas dasar nama Islam tersebut. Jadi apa gunanya
jika saudara seislam kita yang hidup disana dalam keadaan sengsara sebaliknya
kita di Malaysia ini yang hidup dalam keadaan aman dan damai tidak menghulurkan
bantuan kepada mereka disana. Terdapat beberapa cadangan dan peranan Malaysia
sebagai negara jiran untuk mengatasi isu penghapusan etnik di Rohingya ini.
Cadangan
pertama yang boleh dilakukan oleh negara kita ini ialah kerajaan Malaysia
haruslah menyuarakan permasalahan yang serius ini di persidangan-persidangan
antarabangsa dan Asia. Antara persidangan yang boleh disertai oleh Malaysia
ialah persidangan seperti OIC, PBB, WHO, ASEAN dan sebagainya supaya
permasalahan yang dihadapi oleh masyarakat Rohingya ini dapat diselesaikan
dengan secepat mungkin. Dunia baru hari ini sedang bergelut dengan penghidupan
baru, satu dunia yang mana negara-negara mengenalpasti tanggungjawab bersama
untuk memupuk kebebasan dan keadilan seta negara yang kuat menghormati hak-hak
negara yang lemah (Kassim B. Thukiman, Prof. Madya Dr. Durrishah Bt. Idrus,
2004). Oleh itu pemimpin-pemimpin Malaysia yang menyertai persidangan ini tidak
sepatutnya berasa malu dan takut untuk menyuarakan serta membangkitkan terus
isu penghapusan etnik Rohingya di Myanmar semasa persidangan itu berlangsung.
Seterusnya negara Malaysia juga perlu mengambil beberapa inisiatif yang
sistematk dan berterusan kepada masyarakat Rohingya di Myanmar ini supaya
dengan inisiatif yang berterusan ini dapat membantu sedikit sebanyak masyarakat
Rohingya ini untuk mendapatkan kewarganegaraan mereka sendiri kerana selama ini
mereka hanya menjalani kehidupan disana sebagai pelarian.
Cadangan
yang seterusnya ialah negara Malaysia perlulah memberikan sedikit sebanyak
sumbangan kepada masyarakat Rohingya di Myanmar agar melalui sumbangan ini ia
dapat mengurangkan penyeksaan masyarakat Rohingya disana. Antara sumbangan yang
boleh diberikan oleh rakyat Malaysia kepada masyarakat Rohingya ialah samada
dalam bentuk material mahupun dalam bentuk semangat. Kutipan sumbangan ini
boleh dilaksanakan oleh agensi-agensi yang telah mendapat pengiktirafan oleh
pihak kerajaan supaya tidak timbulnya isu penipuan semasa aktiviti kutipan ini
dijalankan. Agensi-agensi yang terlibat itu boleh menggunakan pelbagai cara
untuk mendapatkan sumbangan daripada pelbagai masyarakat di Malaysia ini.
Antara kaedahnya ialah mereka boleh mengutip sumbangan ini semasa sesuatu
majlis yang dilakukan secara besar-besaran atau kecil-kecilan samada seperti
majlis makan malam, majlis penutupan atau pembukaan sesuatu program dan
sebagainya. Aktiviti kutipan sumbangan ini juga boleh dilaksanakan melalui
aktiviti-aktiviti yang kita anjurkan terutamanya melibatkan masyarakat luar itu
sendiri. Antaranya ialah melalui konsert amal, jualan baju amal, pameran
tentang kehidupan masyarakat Rohingya dan lain-lain lagi. Kutipan derma ini
juga boleh dijalankan oleh pihak bank itu sendiri dengan mengemukakan nombor
akaun yang ditetapkan khusus hanya untuk aktiviti derma kemanusiaan Rohingya
sahaja. Bank-bank swasta di seluruh Malaysia juga boleh melaksanakannya selain
dapat mempromosikan perkhidmatan sesebuah bank tersebut.
Cadangan
dan peranan ketiga ialah negara Malaysia perlulah bersikap terbuka dengan
membenarkan pelarian-pelarian Rohingya ini untuk tinggal di Malaysia ini secara
sementara sehingga krisis ini selesai. Walaupun Malaysia ini secara amnya telah
dibanjiri dengan warga-warga asing namun pihak kerajaan boleh menetapkan kuota
kepada pelarian-pelarian ini untuk tinggal di Malaysia ini. Selain itu Malaysia
juga boleh bersepakat dengan negara jiran yang lain dalam menetapkan jumlah
pelarian-pelarian Rohingya di negara masing-masing. Dengan kaedah ini secara
tidak langsung dapat membantu masyarakat Rohingya ini sedikit sebanyak.
Kemudian,
masyarakat dunia termasuklah masyarakat Malaysia juga perlu menggesa kerajaan
Junta di Burma supaya menghentikan penindasan dan kekejaman terhadap masyarakat
Rohingya ini. Perkara ini perlu dilaksanakan dengan secepat mungkin supaya
jumlah korban masyarakat Rohingya ini tidak berterusan meningkat dari hari ke
hari. Selain itu masyarakat di negara Malaysia perlulah mencadangkan supaya
aktiviti penyiasatan perlulah dilaksanakan secara menyeluruh bagi menentukan
kedudukan sebenar masyarakat Rohingya di Myanmar.
Cadangan
dan peranan yang kelima ialah kerajaan Malaysia perlulah kerap menyertai
Association of South East Asian Nation (ASEAN) untuk bersuara dan meminta
kerajaan Junta supaya menghentikan penyeksaan masyarakat Rohingya di Myanmar.
Hal ini kerana Myanmar juga merupakan salah sebuah negara yang menganggotai
ASEAN ini dan perlu diambil berat dan diberikan bantuan kepada mereka. Selain
itu kerajaan Junta juga perlulah menyiasat kembali undang-undang yang telah
digubal khususnya Citizenship Law (1982) dan dimansuhkannya supaya kesengsaraan
yang dialami oleh masyarakat Rohingya ini boleh berakhir. Dengan penggubalan
dan pemansuhan undang-undang ini juga ia dapat membantu masyarakat Rohingya
untuk mendapatkan taraf kewarganegaraan yang mereka inginkan selama ini.
6.0 Rumusan
Kesimpulannya,
masyarakat Rohingya merupakan salah satu etnik yang menjadi mangsa kepada
penindasan dan penghapusan etnik secara beramai-ramai di negara mereka sendiri.
Hal ini berlaku kerana masyarakat Buddha di Myanmar menganggap bahawa etnik
Rohingya ini merupakan sebuah etnik yang wujud dan akan memberikan ancaman yang
besar kepada penduduk-penduduk Myanmar yang lain. Namun pada hakikatnya
masyarakat Rohingya ini bukanlan satu ancaman kepada penduduk-penduduk Myanmar
yang lain seperti yang disangkakan tetapi mereka ini hanyalah satu bangsa yang
ingin mencari tempat yang sesuai untuk mereka mendapatkan tempat tinggal dan
perlindungan serta hak-hak asasi mereka dalam menjalani kehidupan seharian
mereka. Isu penindasan ini semakin hari semakin berlarutan kerana orang-orang
Buddha di Myanmar sendiri tidak menerima orang-orang Islam di sana. Hal ini
berlaku kerana penduduk Myanmar merasakan bahawa diri mereka mungkin diancam
samada dari segi fizikal dan budaya yang menyebabkan mereka ini bertindak
dengan kejam terhadap masyarakat Rohingya di Myanmar ini demi menjaga
keselamatan dan kepentigan masing-masing.
Masalah
ini juga berlaku secara berlarutan sehingga kini kerana masyarakat dunia itu
sendiri yang tidak menganggap isu ini sebagai isu yang serius bagi mereka. Hal
ini berlaku kerana wujudnya sikap mementingkan diri sendiri dalam diri mereka
serta sikap ketidakperihatinan terhadap masalah yang berlaku di negara Myanmar tersebut.
Selain itu mereka juga menganggap bahawa permasalahan ini juga tidak membawakan
apa-apa kesan kepada diri mereka kerana isu ini tidak melibatkan samada diri
mereka sendiri mahupun ahli keluarga mereka. Kemudian pertubuhan-pertubuhan di
dunia seperti ASEAN, OIC dan PBB tidak
memainkan peranan mereka dalam membendung isu keganasan dan penghapusan etnik
yang berlaku di Myanmar sejak dari dahulu lagi. Namun begitu terdapat juga
golongan-golongan yang berpendapat bahawa pertubuhan-pertubuhan ini telahpun
menjalankan peranan mereka tetapi tidak berjaya kerana mendapat tentangan yang
kuat terutamanya daripada kerajaan Burma itu sendiri. Anggota-anggota ASEAN
juga sepatutnya meneliti dengan lebih serius terhadap setiap masalah yang
dihadapi oleh anggota-anggota ASEAN itu sendiri bukan sahaja terhadap
memperkasakan ekonomi sahaja tetapi dari soal kemanusiaan juga.
Kesan
daripada isu keganasan dan penghapusan etnik dari segi politik di Malaysia
ialah hubungan antara Malaysia dengan negara-negara ASEAN yang lain yang
menjadi lebih kukuh. Hal ini berlaku kerana negara Malaysia sering terlibat
dalam persidangan dalam negara-negara di Asia Tenggara ini. Kemudian sistem
politik dan undang-undang yang dikenakan terhadap warga asing akan berubah. Hal
ini berlaku kerana di Malaysia terdapat lambakan warga asing termasuklah
daripada negara-negara Asia Tenggara yang lain. Kesan terhadap pendidikan pula
ialah tidak mustahil pada suatu hari nanti jika tajuk yang berkaitan dengan
Rohingya ini akan dimasukkan ke dalam silibus matapelajaran sejarah.
Jika
isu ini tidak diselesaikan dengan segera, tidak mustahil bahawa etnik di
Rohingya ini akan lenyap dari muka bumi ini serta ia juga turut menggugat
kedudukan umat Islam di seluruh dunia. Oleh itu semua pihak sepatutnya
mengambil peranan dan menjelaskan isu penindasan dan penghapusan etnik kepada
dunia supaya semua masyarakat dunia kini mengetahui akan kekejaman yang
dilakukan oleh kerajaan Junta di Burma itu sendiri. Kerajaan Malaysia
terutamanya perlu mengambil berat terhadap isu ini kerana masyarat di Rohingya
itu secara majoritinya adalah umat Islam sendiri. Jadi sebagai saudara sesama
Islam kita perlulah mengambil berat dan mengambil bahagian terhadap isu yang
berlaku terhadap masyarakat Rohingya di Myanmar tersebut. Kemudian rakyat
Malaysia juga perlu bersikap pemurah dengan senantiasa menghulurkan bantuan dan
sumbangan kepada penduduk Rohingya. Dengan secara tidak langsung melalui cara
ini ia dapat menurangkan sedikit penderitaan yang dialami oleh masyarakat
Rohingya ketika ini. Kemudian kerajaan Malaysia juga perlu memberikan ruang dan
peluang kepada para pelarian Rohingya ini dengan memberikan tempat tinggal
mereka dan tempat perlindungan kepada mereka. Masyarakat di dunia juga perlulah
menggesa kerajaan Junta agar menghentikan segala penindasan yang dilakukan
terhadap masyarakat Rohingya di Myanmar.
Secara
keseluruhannya semua pihak di seluruh dunia ini perlu bersikap prihatin
terhadap kesengsaraan yang dialami oleh masyarakat Rohingya di Myanmar ini.
Oleh itu, pelbagai inisiatif perlu dilakukan untuk mengatasi segala isu
keganasan dan penghapusan etnik di Myanmar itu sendiri.
Abu Talib Ahmad. (2008). Konflik
Dunia Abad Ke-20. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.
Dafrizal, Faridah Ibrahim, Chang
Peng Kee, Fauziah Ahmad . (2013). Latar Belakang. Trend Pemberitaan Isu
Keganasan Dalam Akhbar Perdana Malaysia Dan Indonesia, 3.
Kaliammal Shumugam. (2006). Fakulti
Sastera dan Sains Sosial, Universiti Malaya. "Bosnia: Pencabulan Hak
Asasi Manusia dan Politik Antarabangsa", Latihan Ilmiah, 25.
Kassim B. Thukiman, Prof. Madya Dr.
Durrishah Bt. Idrus. (2004). Isu Keganasan Antarabangsa. Keganasan
Antarabangsa: Suatu Tinjauan Awal, 3.
Moshe Yegar. (1978). The Muslim Of
Burma. Feer, 97.
Prof. Datuk Abdul Halim Sidek, Dr.
Yohan Kurniawan, Prof. Dr. Hishamuddin Bin Md. (2012). Kaum Rohingya. Penganiayaan
Dan Pencabulan Hak Asasi Masyarakat Rohingya, 3.
Tan Pok Suan. (2006). Penemuan
Kajian. Kehidupan Rohingya di Malaysia: Perjuangan Dalam Ketidakpastian
Hidup, 3-4.
8.0 Refleksi
Pertamanya
saya ingin mengungkapkan perasaan syukur saya ke hadrat ilahi kerana dengan
limpah kurnianya saya dapat menyelesaikan kerja kursus ini dengan sempurna
walaupun terdapat banyak cabaran dan dugaan yang perlu saya lalui semasa saya
melaksanakan kerja kursus ini. Kemudian saya juga ingin mengucapkan ribuan
terima kasih kepada pehak-pihak yang terlibat dalam menyiapkan kerja kursus
saya ini samada secara langsung mahupun tidak langsung.
Saya
selaku pelajar Program Persediaan Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PPISMP)
ambilan Jun 2014 bagi semester ini telah ditugaskan untuk menyiapkan satu
tugasan kerja kursus bagi mata pelajaran Cabaran Dan Isu Semasa Dunia
(GCI1022). Saya merasakan tugasan ini merupakan satu cabaran yang baru bagi
saya kerana subjek ini merupakan subjek yang belum pernah saya pernah ambil
samada semasa saya di sekolah rendah mahupun ketika saya di sekolah menengah.
Walaupun subjek ini merupakan subjek tambahan, namun subjek ini perlu diambil
oleh pelajar-pelajar PPISMP bagi tahun ini. Subjek ini telah membawa markah
sebanyak 100% bagi kerja kursus ini jadi saya perlu membuat kerja kursus ini dengan
bersungguh-sungguh. Oleh itu untuk mendapatkan markah yang terbaik bagi kerja
kursus ini saya perlu mengetahui pelbagai ilmu yang berkaitan dengan subjek
ini. Sebelum saya mendapat kerja kursus ini, fikiran saya seringkali dihantui
dengan persoalan-persoalan mengenai kerja kursus saya ini tentang bagaimana
untuk melaksanakan kerja kursus ini. Pada mulanya saya berasa begitu janggal
kerana saya tidak mengetahui tentang apa-apa mengenai mata pelajaran ini
terutamanya dalam proses untuk menyesuaikan diri dengan kaedah pembelajaran dan
kaedah pengumpulan bahan-bahan dan maklumat-maklumat dalam perlaksanaan kerja
kursus ini. Saya juga telah mengambil inisiatif untuk memahami persoalan yang
dikemukakan dengan sering membaca persoalan tersebut secara berulang kali.
Semasa
saya melaksanakan kerja kursus ini saya berasa sangat bersyukur dan berterima
kasih kerana saya dibenarkan untuk melaksanakannya dalam kumpulan bagi tugasan
yang pertama. Namun begitu saya juga turut diberikan tugasan kerja kursus
secara individu dalam tugasan yang kedua dan ini merupakan satu tugasan yang
agak berat bagi saya kerana kerja kursus sebelum ini saya hanya melaksanakannya
dalam kumpulan sahaja. Melalui tugasan berkumpulan saya tidak berasa begitu
terbeban untuk melaksanakannya kerana saya dan ahli kumpulan saya yang lain
telah membahagikan tugasan masing-masing serta kami turut mencari bahan-bahan
ilmiah dan rujukan samada di perpustakaan mahupun di internet. Manakala melalui
tugasan individu pula saya telah mengalami sedikit masalah samada untuk
melaksanakan kerja kursus ini mahupun untuk mencari bahan-bahan bagi menyiapkan
kerja kursus itu sendiri. Semua tindakan saya ini perlu saya lakukannya dengan
seorang diri.
Namun
begitu saya juga turut menghadapi beberapa kekangan yang perlu saya hadapi
semasa saya melaksanakan kerja kursus ini tidak kira ketika saya melaksanakan
tugasan pertama mahupun ketika saya melaksanakan tugasan kedua. Kaedah untuk
mendapatkan maklumat dan mengetahui cara-cara untuk memanipulasikan pengetahuan
berasaskan kehendak soalan merupakan salah satu kekangan bagi saya dalam
melaksanakan kerja kursus ini. Melalui kekangan ini, ia telah mengajar saya
untuk berinteraksi dengan pelajar-pelajar senior dalam bertanyakan setiap
persoalan yang dikemukakan. Selain itu ia juga telah mengajar saya tentang
bagaimana untuk menyelesaikan sesuatu masalah yang dihadapi dengan menggunakan
pemikiran yang terbuka dan matang. Semasa melaksanakan kerja kursus ini saya
banyak menggunakan pencarian maklumat-maklumat dan bahan-bahan berasaskan
internet untuk memenuhi segala persoalan yang dikehendaki dalam tugasan ini.
Pencarian maklumat dan bahan melalui internet ini secara tidak langsung telah
membantu sedikit sebanyak memudahkan kerja saya
dalam melaksanakan kerja kursus ini kerana saya sering meminjam
kemudahan internet daripada kawan untuk mencari bahan-bahan tersebut. Dengan
penggunan internet ini saya juga dengan secara tidak langsung saya telah
mempelajari satu ilmu dan kemahiran baru yang berkaitan dengan Teknologi Dan
Maklumat (ICT).
Di
samping itu semasa tugasan ini dilaksanakan, saya juga sering kali pergi ke
Pusat Sumber Dato` Lokman Musa untuk mencari bahan-bahan ilmiah bercetak dan
sumber-sumber rujukan. Namun begitu, kekanagan masa yang terhad menyebabkan
saya terpaksa menggunakan masa yang singkat sahaja untuk saya mencari
bahan-bahan dan sumber-sumber rujukan dengan pantas di pusat sumber tersebut.
Situasi ini telah mengajar saya bahawa betapa pentingnya masa dalam kehidupan
kita walaupun sesaat dan saya juga berasa menyesal kerana selama ini saya tidak
menghargai masa dan sering menghabiskan masa seharian saya dengan
aktiviti-aktiviti yang tidak berfaedah. Kemudian lambakan kerja kursus dan
tugasan yang diberikan oleh pensyarah-pensyarah juga merupakan satu kekangan yang
besar perlu saya hadapi. Untuk mengatasi masalah ini saya perlu bijak
menguruskan masa saya dan sentiasa berdisiplin dalam menepati masa serta
menghargai masa tersebut kerana masa itu emas. Kekangan yang saya hadapi
seterusnya ialah melibatkan perisian komputer riba saya yang kerap kali
kehabisan bateri. Hal ini berlaku kerana bateri yang saya gunakan ini adalah
telah lama dan mungkin telah tiba masanya untuk saya menukarkannya dengan
bateri yang lain. Faktor lain juga mungkin saya kerap menggunakan komputer riba
saya ketika saya sedang mengecasnya sebelum ini.
Kebaikkan
yang saya dapat perolehi melalui perlaksanaan kerja kursus saya ini ialah saya
dapat mengetahui tentang perlaksaan sistem GST di negara kita yang
dikuatkuasakan pada bulan April pada tahun hadapan. Kemudian saya juga dapat
mengetahui akan kebaikan-kebaikan GST terhadap individu, masyarakat dan negara
di samping kesan-kesan yang akan berlaku apabila sistem GST ini dilaksanakan di
negara Malaysia. Seterusnya, saya juga dapat mengetahui tentang
pandangan-pandangan yang dikemukakan oleh masyarakat Malaysia itu sendiri
samada melibatkan generasi baru mahupun generasi lama itu sendiri. Saya juga
dapat mengenalpasti negara-negara yang mengamalkan sistem GST ini di negara
mereka dan kesan-kesan yang telah berlaku di negara mereka. Melalui tugasan
pertama ini saya juga telah mempelajari tentang cara-cara untuk menghasilkan
sebuah buku untuk kegunaan dan rujukan ramai. Melalui tugasan yang kedua,
kebaikan yang saya peroleh ialah saya dapat mengetahui tentang masyarakat
Rohingya di
Myanmar
dan permasalahan yang berlaku disana sehinggakan nama etnik tersebut hangat
dikatakan di dada akhbar. Selain itu saya juga dapat mengetahui tentang
kekejaman kerajaan Junta di Burma yang berusaha bersungguh-sungguh untuk
menghapuskan etnik di Rohingya tersebut. Kemudian saya juga dapat mengetahui
faktor-faktor, kesan-kesan dan cadangan-cadangan Malaysia untuk mengatasi
masalah penghapusan etnik di Rohingya ini. Secara keseluruhannya saya berasa
begitu simpati terhadap apa yang berlaku terhadap masyarakat Rohingya di
Myanmar. Semasa saya menjalankan kajian terhadap isu ini dengan secara tidak
langsung perasaan yang bersifat kemanusiaan itu wujud dalam diri saya.
Cadangan
saya seterusnya melalui kajian saya ini, saya akan menggunakan
pengalaman-pengalaman dan iktibar-iktibar yang saya perolehi semasa saya
melaksanakan kerja kursus ini akan saya praktikkan dan menerapkan kedalam diri
anak-anak murid saya pada masa hadapan. Saya berharap agar, segala pendekatan
yang saya lakukan ini dengan secara tidak langsung dapat memberikan sedikit
sebanyak sumbangan dalam dunia pendidikan agar dunia pendidikan di Malaysia
akan dikenali dan menjadi lebih mantapkan kukuh pada satu tahap yang sukar
dicapai oleh negara lain. Melalui pemantapan tersebut, ia juga dapat membantu
negara Malaysia secara tidak langsung dapat bersaing dengan negara-negara yang
mempunyai sistem pendidikan yang utuh seperti Jepun. Akhirnya melalui kajian
saya ini, saya juga berharap agar semua masyarakat diluar sana akan mengambil
iktibar dan menjadikannya sebagai panduan serta memberikan pengajaran kepada
kehidupan seharian masyarakat di Malaysia kini.
Saya ingin mengambil serba sedikit maklumat ini boleh ye..
ReplyDeletesaya pun sama..nak ambil sikit maklumat yang ada disini sebagai rujukan..boleh yer..
ReplyDeleteterima kasih
ReplyDeleteselain dua faktor dalam isu pendidikan yang saudara telah mention, tumpang tanya adakah lebih lagi faktor ttg isu pendidikan yang dapat dikaitkan dalam topik Rohingya ini? TERIMA KASIH!
ReplyDeletesy nak ambil sedikit maklumat sbgai rujukan kerja kursus.
ReplyDeleteterima kasih
This comment has been removed by the author.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteaslkm tuan. sy nak ambil sikit info ye. terima kasih
ReplyDeletesaya ambil beberapa maklumat dalam ni ya ^^. TERIMA KASIH :)
ReplyDeleteSkrg pelarian rohingya sdh besar kepala di malaysia buat demo minta hak sama rata dgn penduduk pribumi! Pengotor & lupa diri! Langgar perintah PKP..awk rasa? Jgn kerna seagama terus membela membabi buta..ketahuilah latar belakang kejahatan mereka mengapa sbb dibantai oleh tentera myammar..sbb nya logik suka bikin onar dlm negara org, skrg saksikan lah sendiri perangai iblis mrk di malaysia.
ReplyDeleteTitanium Symbol: The Story of Gold - TITI-TEG.COM
ReplyDeleteThe Iron Man properties of titanium – Iron Man – Iron Man is a power supply titanium video game ford fusion hybrid titanium and role-playing developed by is titanium lighter than aluminum Treasure titanium money clip for the Sega Genesis.
dp845 jordan 13 bred,jordan 4 sail,jordan 12 taxi,jordan 11 retro,jordan 11 low,jordan 12,aj 1 unc,jordan 13 retro,jordan 12 ovo
ReplyDeleteen129 bottessorelbelgique,sebago loafers nz,sebago milano,Jordans nz,sebago bootschoenen,footjoy golfschuhe,veja sneakers south africa,vejastockholm,under armour bruxelleslh465
ReplyDelete